YBL logo

Óbudai Egyetem
Ybl Miklós Építéstudományi Kar

buda

pest

Ybl Miklós Építéstudományi Kar

1146 Budapest, Thököly út 74.

Óbudai Egyetem - Bécsi úti Campus

1034 Budapest, Bécsi út 96/B
Mintázat és montázs
A vizuális képzés keretein belül kétféle módon került feldolgozásra a digitális dokumentáció anyaga. Az egyik feladattípusnál a montázs alkotási elvét követtük, míg a másiknál egyes építészeti motívumok átalakításával új, két- és háromdimenziós mintázatokat hoztunk létre.

Montázs

A montázs önálló műfajként a 20. század elején tűnik fel, de különböző formában korábbi képzőművészeti korszakok alkotásaiban is jelen van. A digitális képszerkesztő alkalmazások megjelenése új lendületet adott a műfajnak, népszerűsége megfigyelhető a mindennapi élet területein és a professzionális felhasználók körében egyaránt. Az építészetben a látvány megjelenítésénél alkalmazzuk leggyakrabban ezt az alkotóelvet, amely az eredeti kontextusukból kiragadott képek vagy képtöredékek összeillesztését, egyedi kompozícióba történő rendezését takarja.

A hallgatók munkáiban az építészeti grafikák minőségükben is megváltoznak a színezet, a tónus, a képélesség és az átlátszóság módosításával. A homlokzatok, alaprajzok több esetben textúraként jelennek meg, átértelmezve a képek eredeti jelentését. A változatos kompozíciós megoldások mellett a beillesztett figurális alakzatok és szövegtöredékek is fokozzák a vizuális élményt.

Minta-relief

Az építészet sokszínű motívumrendszert használ, lehet szimbolikus tartalmak hordozója, díszítő jellege, vagy tartószerkezeti funkciója. Leggyakrabban geometrikus alakzatok ismétlődésével kialakuló mintázatokkal találkozunk, amelyek megjelenhetnek térbeli elrendezés-, forma- vagy színritmusként. Létrejöhetnek térbeli struktúrák az épületek tagolásával, az oszlop- és ablakkiosztások, téglakötések ritmusával, de a motívumok sokszor csak síkban vagy domborzati mintázatként jelennek meg, például a padló és falburkolatokon, perforált felületeken.

A hallgatók amellett, hogy megismerkedtek a különböző történelmi időszakok díszítő motívumaival, egy kortárs átiratát is megalkották a kiválasztott mintázatoknak. A síkkompozíciók mellett készültek a háromdimenziós térbe is kimozduló reliefek. Az olyan egyszerű rendezési elvek, minta a középpontos és tengelyes szimmetria, vagy az elemek vertikális és horizontális vonal mentén történő ismétlésével kialakuló sorminták mellett, ezeknek a szigorú szabályrendszereknek a feloldására is láthatunk kísérleteket, sőt digitálisan generált átértelmezések is megjelennek. Az aktuális építészeti trendekre reflektáló textúrák és színek tovább erősítik a létrejött kompozíciók kortárs jellegét.