Válogatás iskolánk könyvtárának különgyűjteményéből
Az Ybl Miklós Építéstudományi Kar könyvtára régikiadvány-gyűjteményének az I. világháború előtti
állománya
több, mint 2000 példányt számlál. Intézményünk elődje, az Állami Középipartanoda 1879. évi megalakulása
előtti példányok száma eléri a 330-at. A könyvtárunkban őrzött legrégebbi kiadvány egy francia nyelvű, a
vályog- és földfalú építésről szóló, illusztrált értekezés második és harmadik kötete 1792-ből. Az
állomány
zöme könyv, melyek közül a legtöbb ma már meghaladott, technika- és tudománytörténeti emlék csupán.
Azonban
találunk közöttük számos nagyformátumú, rajzokkal — és olykor fotókkal is — illusztrált albumot,
mintakönyvet, mappába kötött mintalapgyűjteményt is.
A muzeális értékű különgyűjtemény az elmúlt évtizedekben a szabadpolcos részlegtől elválasztva, a
könyvtárhasználók elől elzárva, sokak által ismeretlenül rejtőzködött, de most Karunknak lehetősége
nyílt,
hogy közkinccsé tegye a gyűjtemény legszebb darabjait. A Nemzeti Kulturális Alap Építőművészet
Kollégiumához
benyújtott sikeres pályázat eredményeképpen összesen 41 albumot, mintakönyvet, illetve
mintalap-gyűjteményt
tudtunk digitalizáltatni, melynek eredményeképpen ezek a kiadványok online elérhetőkké,
tanulmányozhatóvá,
használhatóvá válnak — mindezt az állomány veszélyeztetése nélkül.
A különgyűjtemény legjava került digitalizálásra. A válogatásnál szempontként szerepelt a kiadvány kora,
témája, tartalma, az illusztrációk száma és minősége. A digitalizált könyvek között találunk
Észak-Itália és
Toszkána palotaépítészetét bemutató albumot, vagy épületasztalos munkák mintakönyvét csakúgy, mint
épületeket művészi igénnyel kidolgozott metszeteken és mérnöki rajzokon ismertető szakperiodikát.
A különböző építészeti stílusok tudományos igényű feldolgozása, az emlékek felkutatása, leírása és
lerajzolása, a művészeti formák szisztematikus tanulmányozása Európa-szerte az 1830-as években kezdődött
és
meghatározó volt a 19. sz. második felében, sőt, még a századfordulón is. Ennek nyomán egyre több és
magasabb színvonalú mintakönyvet adtak ki. A történeti ornamentika, és ezzel együtt a díszítményes
mintakönyvek, illetve mintalapgyűjtemények iránti érdeklődés a 20. század első évtizedeiben hagyott
alább,
így az építőipari iskolai oktatásban betöltött szerepük is lecsökkent. Az ornamentika-kutatás több
évtizedes
szünet után az 1990-es évek végén lendült fel újra. Minden bizonnyal a szemet gyönyörködtető, gazdag
illusztrációs anyaguk miatt élik reneszánszukat a 19. század végén kiadott iparos szakkönyvek is; több
reprint kiadvány is napvilágot látott a kétezres években. 2010-ben került a könyvespolcokra Katona Júlia
—
György Judit: Díszítmények és ideák vonzásában című könyve, melyben a Magyar Képzőművészeti
Egyetem
Könyvtárának díszítőművészeti könyvritkasággyűjteményét ismertetik. A szerzőpáros akkor már évek óta
folyamatosan, mind nyomtatott kiadványok, mind kamarakiállítások formájában mutatta be az Egyetem
különgyűjteményének anyagát. Az iskolánkban őrzött mintakönyvek és mintalapgyűjtemények most történt
digitalizálása, illetve azok annotált bibliográfiájának összeállítása tehát az utóbbi két évtizedben
zajló
nemzetközi és hazai tendenciába illeszkedik.
A digitalizálásra kiválasztott művek rendre angol, német, osztrák és francia kiadványok. Helyesnek
ítélhetjük a feltételezést, hogy a vizsgált időszakban hazánkban ugyanaz a könyvállomány volt elérhető,
mint
a nyugateurópai országokban, és melyből az egyes hazai iskolák tantervüknek és oktatási céljuknak
megfelelően válogathattak. Az iskolánk gyűjteményében fennmaradt kiadványok tehát azt is igazolják, hogy
az
itt zajlott oktatás európai mintát követett.
Ezeket a könyveket az iskola oktatási célra szerezte be és az oktatásban használta. A könyvtárunkban
őrzött
kiadványok minden bizonnyal napi használatban lehettek a 19. század végén és a 20. sz. elején. Az
egykori
intenzív használatra nem csak a kiadványok állapota utal. A mintalapgyűjteményekben és mappában kiadott
periodikákban a lapok sehol sincsenek sorrendben, sőt, gyakorta más tartalommal is össze is vannak
keverve.
Így például a címlapja szerint a középkori németországi templomépítészetet 100 táblán bemutatni hivatott
mappában — a középkori templomépítészet remekei között — találjuk egy fuvaroskordé rajzát Monge-féle 3
képsíkos ábrázolásban; Gállos Irén (4c) hallgató egy épület homlokzatáról készített rajzát; a
darmstadt-i
posta közönségforgalmi csarnokának rajzát; Berlin térképét, melyen a vásárcsarnokok és a hetipiacok
helye
kerültek jelölésre; egy 14 hektáros tanya központi épületének terveit; néhány szecessziós
homlokzatrészlet
fényképét… és még sok minden mást. Emellett szinte az összes mappa tartalma hiányos; egy-egy tablónak
alkalmasint lába kélhetett.
Ahhoz, hogy rekonstruálni tudjuk, pontosan hogyan használták ezeket a kiadványokat, korabeli diákok
munkáira, rajzaira, órai jegyzeteire lenne szükségünk, azonban ilyenek — a fentebb említett hallgatói
rajzon
túl — sajnálatos módon iskolánkban nem maradtak fenn.
A mintakönyvek oktatási célú használatáról többet tudunk meg, ha megismerjük az iskolában akkoriban
zajló
oktatás módját és célját. A 19. sz. végén az intézetben kétféle képzésmód létezett. Az egyik a Rendes
szakosztály, melyen a képzés hat féléves volt és a szokott iskolai tanév menete szerint zajlott.
A másik az
Építőipari téli tanfolyam, melyen a tanítás négy féléven át tartott és a szemeszterek kizárólag a
téli
hónapokra estek.
A Rendes szakosztályban pallérokat és építésvezetőket képeztek, akik a téli időszakban, amikor a
munka
szünetel, irodai munkára is alkalmasak voltak. Az itt végzetteknek — 3 év gyakorlat után — joguk volt
kőműves-, kőfaragó-, vagy ácsmesterség önálló űzésére, esetleg építőmesteri vizsgát is tehettek.
Ezzel szemben az Építőipari téli tanfolyam célja a télen szünetelő kőműves-, ács-, és
kőfaragótanoncoknak
olyan képzése, hogy azok idővel szakmájuk önálló mestereként, vagy akár pallérokként működhessenek.
Mivel ezek a tanulók az év melegebb hónapjaiban építkezéseken dolgoztak, nekik a tanítás november 3-tól
március végéig tartott.
Iparjogi tekintetben mindkét tanfolyamtípus ugyanazt a képesítést adta, de a Rendes tanfolyam a
középiskolai
érettségivel egyenértékű bizonyítványt adott. Ez azt jelentette, hogy a Rendes tanfolyam után, a
végzett
diákok mindazon állások betöltésére jogosultak voltak, melyhez középiskolai végzettség szükséges, sőt,
postatiszti, vagy vasúti tiszti képzésen is tovább tanulhattak. Mindkét kurzusra a 15. életévüket
betöltött
fiatalokat vettek fel. A felvétel kitétele volt — többek között — hogy a „rajzolás elemeiben jártasnak”
kellett lenniük. Erre a jártasságra az oktatás során szükségük is volt.
Az órarend — és ennek következtében feltehetően a tananyag is — nagyon hasonló volt mind a Rendes
szakosztály, mind az Építőipari téli tanfolyam hallgatói számára. Az 1906. évi
órarendjükben megtaláljuk a
kőművesmunka rajz, ácsmunka rajz, építészeti alaktani rajz és szabadkézi rajz tantárgyakat.
Emellett a
Rendes szakosztály órarendjében díszítő rajz és építészettörténet is szerepelt. Mindkét
tanmenetben
szerepelt az épülettervezés és külön a tervezési gyakorlat. Az 1914. évi órarendben
találjuk a
vasszerkezetek rajz tantárgyat, amit később a vas- és vasbetonszerkezetek váltott fel. Az
1936. évi
órarendben fentiek mellett a Rendes szakosztály tantervében ott találjuk a távlattan és
rajz, valamint —
a
korábbi építészettörténet helyett — az építőstílusok ismertetése tantárgyakat. Ugyanakkor a téli
tanfolyam
órarendjében tantárgyként szerepelnek a lépcsők és külön a lépcsőrajz. Figyelemre méltó,
hogy a
kezdetektől
mindkét tanmenetben két-két éven át tanultak mintázást.
Ezen tantárgyak mindegyikében használhatták az illusztrált albumokat, mintakönyveket és
mintalapgyűjteményeket. A mintalapokat a tanórán elhangzottak szemléltetésére — a tanár az előadás során
táblára rajzolhatott át egy-egy ábrát — éppúgy használhatták, mint a diákok másolási feladataihoz.
Természetesen akkoriban is számos rajzi feladatuk volt a hallgatóknak és biztosak lehetünk benne, hogy
az
egyes mintalapokon látható épületszerkezetek és díszítőformák másolása a tananyag részét képezte.
Tudvalevő,
hogy például egy építészeti csomópont, egy homlokzat, alaprajz — vagy bármi más — sokkal inkább a
sajátunkká
válik, ha nem csupán tanulmányozzuk a látványt, hanem értő módon le is másoljuk azt, pusztán az ehhez
szükséges intenzívebb figyelem következtében. Nem meglepő tehát a rajzi órák magas száma.
A remek rajzokkal és fotókkal illusztrált albumok akkori jelentőségét pedig akkor értjük meg igazán, ha
belegondolunk, hogy az iskolát látogató diákok legtöbbje az építészettörténet nyugat-európai emlékeit
nem
tanulmányutakról, hanem ezekből a könyvekből ismerte meg. Az itt tanuló diákok magunk elé képzelt
státusza
alapján nagyon is valószínűnek tűnik, hogy többségük legfeljebb Bécsig jutott el.
A diákok műszakirajz iránti készsége mellett a szabadkézi rajztudásuk fejlesztésére is gondot
fordítottak.
Az építészeti alaktan rajz tantárgy minden bizonnyal nem csak mintarajzok lemásolását, hanem gipszmodell
utáni rajzot is jelentett. Iskolánk ornamentális gipszminta-gyűjteménye mára felmorzsolódott, azonban
egykori könyvállománya — a háborús károk ellenére — fennmaradthatott. Egy-egy ornamensről készített
szabadkézi rajz megelőzhette a műhelyben történő mintázást.
Biztosra vehetjük, hogy új díszítőformák, új terülőmustrák, új ornamensek megalkotása az itt tanuló
diákoknak nem volt feladata, csakúgy, mint önálló tervek elkészítése sem. Ezt nem róhatjuk fel az
oktatás
hibájának, ha belegondolunk, hogy az iskola tanulóinak a későbbiekben, munkájuk során sem volt szükségük
kreativitásra.
De nem csak ez volt az oka annak, hogy az oktatásban a meglévő klasszikus építészeti tagozatok szolgai
másolását preferálták. A történeti formához való hűség iránti igény miatt követelték meg a formák mind
pontosabb másolását — saját fantázia használata nélkül. Ez a törekvés mai szemmel talán nehezen érthető,
de
a historizmus idején a történeti formák mind pontosabb ismerete és rekonstrukciója volt a cél és
számított
értéknek.
Ha alkotó tehetségre nem is volt szüksége az iskolánkban végzett építőmesternek, vállalkozók lévén, jó
üzleti érzékre és tudásra annál inkább — amint erre Kolbenheyer Gyula igazgató az 1905/1906. évi
Értesítőben
felhívta a figyelmet. Kolbenheyer határozottan szétválasztotta a tervező építészt (architektust) a
kivitelező építőmestertől, és szakmájukhoz szükséges különböző tudásukat is meghatározta. Jóllehet az
iskolánkban képzett építőmester (avagy építésvezető, pallér) a tervező építész és a kőműves között állt,
Kolbenheyer jellemzése szerint az építőmesternek műszaki tudás tekintetében legalább olyan szinten
kellett
állnia, mint a tervező építésznek, sőt „a szerkezeteket, az építőanyagokat és az építésben
közreműködő
összes iparosok munkáit gyakorlati szempontból még behatóbban kell ismernie, mint az
architektusnak.”
Kimondta, hogy a végzett építőmesternek meg kell engedni, hogy olyan egyszerűbb lakóépületeket,
hagyományos
bérházakat tervezhessen, „melyek bizonyos megállapodott sablon szerint készülnek s amelyek
tervezéséhez
kiválóbb tehetség nem szükséges”. Ezen épületek építésekor az építőmester — tervező építész
bevonása
nélkül
— szintén a mintakönyvekben található előképekre, kidolgozott és jól bevált alaprajzi és homlokzati
megoldásokra támaszkodhatott.
A Magyar Királyi Állami Felső Építő Ipariskola tanterve az oktatás céljaiban és szerkezetében is a német
mintát követte. A német architektus- és mérnökegyesületek 1905. évben megrendezett vándorgyűlése
kimondta:
„Építő ipariskolában mindenek előtt derék építő-iparosmestereket, nem pedig architekusokat […] kell
nevelni.
[…] A helyes építés iránti érzék előmozdítandó egyszerű, de mintaszerű régi és újabb épületek
bemutatása
által, azok szerkezeti és alaki részleteinek tekintetbe vételével. […] Építőművésznek való nevelés
nem
képezheti az építő ipariskola feladatát… […] A tanítás idejének meghosszabbítása a tanítási célnak
művészi
irányban való kibővítése céljából nem ajánlatos.” Nyilvánvaló tehát, hogy iskolánk
elődintézményében
leginkább az építőipari kivitelezésben elhelyezkedő professzionális szakembereket képeztek, a tanterv
pedig
az ő sokrétű és szerteágazó tudásukat igyekezett megalapozni, mely tudásnak egyik legfontosabb eleme a
célnak megfelelő színvonalú, szabatos rajzi előadásmódra való képesség volt.
Az oktatás magas rajzi színvonala nem csak a századfordulón, de később is jellemző volt az iskolára.
„A
Műegyetem építészmérnöki karán az ötvenes években szinte külön kasztot alkottak a »Thököly útiak« a
szép
rajzaikkal és biztos tudásukkal” – elevenítette fel az emléket dr. Kaiser Anna nemrégiben az Ybl
140
jubileumi értesítőjében.
További iskolatörténeti kutatások megtörténéséig nem tudjuk biztosan, hogy a könyvtárunk állományában
őrzött
régi kiadványok milyen viszonyban állnak a korabeli beszerzésekkel; azaz nem tudjuk, hogy a ma
birtokunkban
álló anyag mennyiben fedi le a valaha történt összes gyarapodást. Ebből következően nem tudjuk megítélni
azt
sem, hogy a vizsgált példányok mennyiben tekinthetők reprezentatív mintának a korabeli könyvtári
beszerzések
tekintetében. Annyit tudunk, hogy iskolánk könyvtára 1889-ben beolvadt a Technológiai Iparmúzeum
könyvtárába, mely az ország legnagyobb szakkönyvtára volt akkoriban. Így az 1892/1893. évi tanév végére
az
egyesített könyvtár állománya 2038 kötetet számlált. Ez a szám lecsökkent, amikor 1902-ben az építész
szakirány a megnövekedett érdeklődés miatt kivált a Magyar Királyi Állami Felső Ipariskolából (melyben
vegy-, gép-, fém-, vas-, és faipar szakirányok is voltak) és mint önálló intézmény a Thököly út 74. sz.
alatti épületbe költözött. Az 1910/1911. évi tanévben a folyóiratokkal együtt 1749 kötet volt a
könyvtárban.
Könyvtárunk régikiadvány-gyűjteményében a szakkönyvek mellett számos más, első látásra oda nem illő
könyvet
is találunk. Így például akkoriban népszerű regényeket, mint például Jókai Mór: Kárpáthy Zoltán
című
művét
(1854), vagy Kacziány Géza: A nagy manőver és egyéb bakatörténetek című nyolcrészes írását (1892)
és
Tóvölgyi Titus: Az ezüst vitéz című regényét (1871); továbbá versesköteteket, mint például
Kölcsey
Ferenc
válogatott műveit, vagy Fischer Sándor: Petőfi élete és művei című gyűjteményét (1890) és Madách
Imre
összes
művét tartalmazó sorozat néhány részét. De akadnak történelemtudományi könyvek is, mint például Eötvös
József: A XIX. sz. uralkodó eszméinek befolyása az államra (1854), vagy Thomas Carlyle: A
francia
forradalom története című háromkötetes munkája. És találunk egyéb tudományágból is könyveket,
mint
például
Hellwald Frigyes: A Föld és népei című háromkötetes művének második részét, mely Afrika, Ázsia és
Ausztrália
leírását tartalmazza, vagy Alfred Brehm zoológiai alapművét, Az állatok világa című tízkötetes
munkájának
néhány kötetét.
Amint említettük, a Rendes szakosztály tanfolyama középiskolai érettségi bizonyítványt adott,
ennek
következtében általános műveltség tekintetében nagyobb képzettséget nyújtott. Azonban e „kakukktojás”
könyveket nem a hivatalos órarend szerinti szemináriumokat forgatták. Az iskolában kezdetektől fogva
működött az ún. irályképző kör, melynek a résztvevők „műveltségének fejlesztése, kedélyének
nemesítése”
volt
a célja. A kör a számok tükrében igen intenzíven működött: az 1892/1893. évi tanévben 18 ülést
tartottak, s
a kör tagjai 74 dolgozatot adtak be. A legjobb dolgozatok pénzjutalomban részesültek. A későbbi
évkönyvek
tanúsága szerint az ifjúsági önképzőkör később is népszerű volt. 1903/1904. tanévben három emlékünnepet
is
tartottak: Rákóczi, Deák Ferenc és Jókai Mór tiszteletére. A rendes üléseken szavalást, felolvasást
tartottak, szépirodalmi műveket ismertettek, előadásokat tartottak — nem csak építészeti témában.
Akkoriban
vált szokássá, hogy „egyes jobban elfoglalt, vagy félénk és rendes eleven szereplésre nem hivatott
tanulók
legalább azzal szoktatták magukat nyilvános fellépéshez, […] hogy egyes […] prózai szépirodalmi
művet
[…]
felolvassanak.”
Mindez — jóllehet fakultatív foglalkozás volt — szervesen hozzátartozott a diákok képzéséhez. Amint az
1892/1893. évi évkönyv helyzetértékelésében a diákságról olvashatjuk: „Minthogy nagyobb részök
rendszeres
tanulással már évek óta nem foglalkozott, először iskoláztatni kellett őket a rendszeres
gondolkodásban,
az
elméleti dolgok megértésében s gondolataiknak szóval való kifejezésében is.” A könyvtárunkban
található
építészeti témától különböző, egyéb könyvek tehát nem véletlenül kerültek oda.
Az említett irályképző kör mellett daloskör is működött iskolánkban, mely időnként „tánczmulatsággal
összekötött dalestélyt is rendezett”. A daloskörnek a 20. sz. elején 88 aktív tagja volt, akik
zenetanár
közreműködésével hetente kétszer gyakoroltak. A korabeli évkönyv szerint több zeneművet is írtak.
Eszerint
azon sem szabad meglepődnünk, ha a régi könyvek közül egyszer majd kották hullanak ki.
Mindebből nyilvánvaló, hogy iskolánk elődje, az középipartanoda, majd ipariskola nem pusztán oktatási
intézmény, hanem igazi alma mater volt, mely diákjának lenni jóval többet jelentett az iparjog
megszerzésénél. Erről a magas színvonalú és a diákok számára meghatározó oktatásról tanúskodnak
könyvtárunk
régikiadvány-gyűjteményének most bemutatott darabjai is.
1.
Palast-Architektur von Ober-Italien und Toscana. Vom XV. bis XVII. Jahrhundert. Toscana.
Herausgegeben: J. C. Raschdorff. Verlag von Ernst Wasmuth, Berlin, 1888.
File No. 10041.
A könyv 37 észak-itáliai és toszkán palotát mutat be 100 táblán. Az emlékek jelentőségéhez mérten
hosszabb-rövidebb szöveges bemutatás után a táblákon az adott palota főhomlokzatának és esetenként belső
udvarának, illetve enteriőrjének fényképe, alaprajza(i), homlokzati architektúrájának egy részletrajza
és egyéb részletek láthatók, mint például festett üvegablak akvarellképe, padlóburkolat rajza, belső
falnézetek, festett, és/vagy faragott kazettás famennyezet stb.
2.
Paul-Marie Letarouilly: Edifices De Rome Moderne, Ou Recueil Des Palais, Maisons, Églises, Couvents,
Et Autres Monuments Publics Et Particuliers Les Plus Remarquables De La Ville De Rome, Dessinés, Mesurés
Et Publiés Par Paul Letarouilly, Architecte.
Tome Premier. Bance, Paris, 1860.
File No. 10046.
Franciaország királyának tett ajánlás után a címnek megfelelően római paloták, házak, templomok és
kolostorok, azaz Róma legjelentősebb épületeinek rajzi gyűjteménye következik. A táblákon az adott
épület alaprajza és főhomlokzata, metszete, részletei, illetve belső terei perspektivikus, vonalas rajza
látható. Az összeállítást Róma térképe egészíti ki, melyen a bemutatott épületek helye került jelölésre.
A következő tételekkel összesen három kötetben.
3.
Paul-Marie Letarouilly: Edifices De Rome Moderne, Ou Recueil Des Palais, Maisons, Églises, Couvents, Et
Autres Monuments Publics Et Particuliers Les Plus Remarquables De La Ville De Rome, Dessinés, Mesurés Et
Publiés Par Paul Letarouilly, Architecte. Tome second. A. Morel, Paris, 1863.
File No. 10574.
4.
Paul-Marie Letarouilly: Edifices De Rome Moderne, Ou Recueil Des Palais, Maisons, Églises, Couvents, Et
Autres Monuments Publics Et Particuliers Les Plus Remarquables De La Ville De Rome, Dessinés, Mesurés Et
Publiés Par Paul Letarouilly, Architecte. Tome troisiéme. Bance, Paris, 1857.
File No. 10575.
5.
L'Architecture Du Ve Au XVIIe Siècle Et Les Arts Qui En Dépendent La Sculpture,
La Peinture
Mural, La
Peinture Sur Verre, La Mosaique, La Ferronnerie, Etc. Publiés D'Après Les Travaux Inédits Des Principaux
Architectes Français Et Étrangers Par Jules Gailhabaud. Vve A. Morel et Cie,
Paris, (1869) Tome
premier
File No. 10118
Francia gótikus és román templomok alaprajza, homlokzata, részletei, ornamentális és figurális
díszítései, szobrai, oszlopfői, belső falnézetei stb. vonalas rajza. Tartalomjegyzéke hiányzik. A
következő tételekkel összesen négy kötetben.
6.
L'Architecture Du Ve Au XVIIe Siècle Et Les Arts Qui En Dépendent La Sculpture,
La Peinture Mural, La
Peinture Sur Verre, La Mosaique, La Ferronnerie, Etc. Publiés D'Après Les Travaux Inédits Des Principaux
Architectes Français Et Étrangers Par Jules Gailhabaud. Vve A. Morel et Cie,
Paris, 1870. Tome deuxiéme
File No. 10424
A második kötetben 66 táblát találunk, legtöbbjük színezett. A négy mappa tartalma minden bizonnyal
keveredett. A táblák témájuk szerint: freskók; ornamentális díszítő falfestés; bronz- és
kovácsoltvasmunkák (kapuk, rácsok, vasalatok), templom metsztetek és belső falnézetrészletek; színes,
mázas padlóburkolatok, labirintusrajzok; festett üvegablakok; nyitott fedélszék festett gerendái és
szaruzata; mecset belső falnézet részlete; a gironai kolostor kerengője. Tartalomjegyzék nélkül.
7.
L'Architecture Du Ve Au XVIIe Siècle Et Les Arts Qui En Dépendent La Sculpture,
La Peinture Mural, La
Peinture Sur Verre, La Mosaique, La Ferronnerie, Etc. Publiés D'Après Les Travaux Inédits Des Principaux
Architectes Français Et Étrangers Par Jules Gailhabaud. Vve A. Morel et Cie,
Paris, 1870. Tome troiséme
File No. 10275
A sorozat harmadik kötetének tematikája főként a lakóházak köré szerveződik, ezeket homlokzaton,
alaprajzon, részletrajzokon, (mint pl. famennyezet, faragott gerendák, kovácsoltvas ablakrács), belső
falnézeteken mutatja be. Ezen kívül találunk, akvarellben bemutatott festett homlokzatokat, mór
építészeti emlékek rajzát, továbbá kutak, emlékoszlopok, (diadal)kapu, kripta, sírkápolna és szarkofág
kialakítását ismertető rajzokat.
8.
L'Architecture Du Ve Au XVIIe Siècle Et Les Arts Qui En Dépendent La Sculpture,
La Peinture Mural, La
Peinture Sur Verre, La Mosaique, La Ferronnerie, Etc. Publiés D'Après Les Travaux Inédits Des Principaux
Architectes Français Et Étrangers Par Jules Gailhabaud. Vve A. Morel et Cie,
Paris, 1872. Tome quatrimé
File No. 10273
A negyedik kötet templomi berendezési tárgyakat mutat be, így a — rajzi és néhány színezett — tablókon
oltár, gyertyatartó, keresztelőmedence, ambó, stallum, rács, szószék, orgona, kút látható.
9.
Die Mustergiltigen Kirchenbauten des Mittelalters in Deutschland. Wetzlar, Wetter, Treysa, Berlin,
Marburg, Weissenburg, Chorin, Obermarsberg, Haina, Thann, Regensburg, Kidrick, Strassbourg, Dobrilugk.
etc. Herausgegeben: Carl Schaffer. Verlag von Ernst Wasmuth, Berlin, 1892.
File No. 10124_1 és 10124_2
A címlapja szerint a középkori német templomépítészet kiemelkedő emlékeit bemutató mappában más
tartalmakkal kevert lapokat találunk. A mappában legalább 5 más, különböző tematikájú összeállítás
lapjai keverednek. A mappában található Gállos Irén (4c) hallgató rajza is.
10.
Die Mustergiltigen Kirchenbauten des Mittelalters in Deutschland. Wetzlar, Wetter, Treysa, Berlin,
Marburg, Weissenburg, Chorin, Obermarsberg, Haina, Thann, Regensburg, Kidrick, Strassbourg, Dobrilugk.
etc. Herausgegeben: Carl Schaffer. Verlag von Ernst Wasmuth, Berlin, 1892.
File No. 10124_2
Címlapja alapján az előző tétel dupluma, azzal a különbséggel, hogy ebben a mappában valóban a középkori
német templomépítészet kiemelkedő emlékeit bemutató táblákat találunk. Az előszó után az egyes templomok
forrásjegyzékkel ellátott, szöveges ismertetése következik, majd 17 templom alaprajzát, bizonyos
részleteinek rajzát, metszetét, homlokzatát, belső falnézet- és homlokzat-részletét, fényképét, végül
tartalomjegyzékét találjuk.
11.
Paris monuments élevés par la ville 1850-1880 par Felix Narjoux. Volume IV. Édifices décoratifs,
Édifices Sanitaires, Édifices de la Force Publique. Vve A. Morel et Cie, Paris,
1883.
File No. 10193
Párizs városa által 1850-1880 között emelt épületek és építmények szöveges és rajzi bemutatása.
Szökőkutak, egészségügyi épületek, városi kaszárnya, tűzoltólaktanya kerülnek bemutatásra alaprajzokon,
metszeteken, helyszínrajzokon, látványterveken.
12.
Ohmann, Friedrich: Architektur und Kunstgewerbe der Barockzeit, des Rococo und Empires aus
Österreich-Ungarn. Verlag von Anton Schroll & Co, Wien, (1890.)
File No. 10321
A mappa a címnek megfelelően az Osztrák-Magyar Monarchia barokk és rokokó építészetének néhány emlékét,
valamint az ehhez kapcsolódó kézművesség alkotásait mutatja be. A tartalomjegyzék szerint Budapestről 4
emléket láthatnánk a tablókon, de a gyűjtemény erősen hiányos: a mintegy 80 lap helyett mindössze 20
maradt fenn. A lapok homlokzati részleteket, utcanézeteket, belső falnézeteket, alaprajzokat és
kertterveket, kutat, obeliszket és egyéb részleteket mutatnak.
13.
Vorlagen für den Gewerblichen Fachunterricht an Technischen Lehranstalten insbesondere an
Gewerbeschulen. Herausgegeben von Philipp Kircher. J. Bielfield’s Verlag in Karlsruhe, én.
File No. 10325
A célzottan műszaki főiskolákon történő képzéshez készített könyvben ács-, asztalos-, kőműves- és
kőfaragómunkákat bemutató, magyarázó rajzokat találunk. Ennek megfelelően az egyes táblákon többek
között épületasztalos-szerkezetek, nyílászárók csomópontjai, illetve nyílászárók vasalatai, nyeregtető
és szénaledobó ablak ácsszerkezete, kéménypillérek falkötései, bútorok szerkezete, falazott boltövek és
boltozatok, lépcsőterv, profilhúzó sablon kivágásához használható párkányprofil, cserépkályha, fa
falburkolat, disznóól látható.
14.
Entwürfe für Ziegelrohbau. Wohnhäuser für Stadt und Land Villen, Geschäftshäuser, öffentliche Bauten
etc. von H Adami. Erster Theil. Bruno Hessling, Berlin, én.
File No. 10346
A vékony mappa mindössze 6 színes táblát tartalmaz, melyeken téglaburkolatú épületek homlokzatát és
alaprajzát találjuk.
15.
Theobald Müller: Der Steinmetz in der Schule und in der Praxis. Baumgärtner’s Buchhandlung, Leipzig,
1899.
File No. 10347
A mappa 62 színezett táblát tartalmaz a kőfaragómunkákról a következő fejezetek szerint: boltozatok,
lépcsők, oszloprendek, és egyebek. Emellett találunk ábrákat homlokzati állványozásról, mérműves
ablakokról, ácsolt romenádokról boltozatok építéséhez, és mindezek részleteiről.
A Croquis d'architecture havi rendszerességgel megjelenő periodika, mely évfolyamonként került külön
mappákba. A kiadvány az építészet legkülönbözőbb tárgyköréből mutat be épületeket és építményeket,
minden hónapban hatot-hatot. Így a tablókon találunk lakó- és középületeket, templomokat, emlékműveket,
építészeti részleteket, dekorációs elemeket stb. illetve ezekről alaprajzot, metszetet, homlokzatrajzot
és részletrajzokat. A kiadvány következő évfolyamai találhatók meg könyvtárunkban.
16.
Croquis d'architecture. Intime-Club. Publication mensuelle. III. 1868-69.
File No. F810
17.
Croquis d'architecture. Intime-Club. Publication mensuelle. VI. 1871-72.
File No. 10431
18.
Croquis d'architecture. Intime-Club. Publication mensuelle. VII. 1872-73.
File No. 10432
19.
Croquis d'architecture. Intime-Club. Publication mensuelle. X. 1876.
File No. F561
20.
Croquis d'architecture. Intime-Club. Publication mensuelle. XI. 1877.
File No. F562
21.
Croquis d'architecture. Intime-Club. Publication mensuelle. XII. 1878.
File „Croquis d’architecture 6”
22.
Croquis d'architecture. Intime-Club. Publication mensuelle. XIII. 1879.
File „Croquis d’architecture 5”
23.
Croquis d'architecture. Intime-Club. Publication mensuelle. XIV. 1880.
File No. 10437
24.
Croquis d'architecture. Intime-Club. Publication mensuelle. XV. 1881.
File „Croquis d’architecture 3”
25.
Croquis d'architecture. Intime-Club. Publication mensuelle. XVI. 1882.
File „Croquis d’architecture 2”
26.
Croquis d'architecture. Intime-Club. Publication mensuelle. XVII. 1883.
File No. F795
27.
Croquis d'architecture. Intime-Club. Publication mensuelle. XIX. 1885.
File „Croquis d’architecture 4”
28.
Croquis d'architecture. Intime-Club. Publication mensuelle. XXII. 1888.
File „Croquis d’architecture 1”
29.
Robert Reinhardt — T. Seubert: Architektonische Reise-Studien aus Würzburg. Verlag von Ernst Wasmuth,
Berlin, 1881.
File No. 10438
A könyv 60 db. metszeten mutatja be Würzburg épületeit, illetve építészeti részleteit. Többnyire
perspektivikus rajzokat, utcalátványokat találunk, de a lapokon vannak alaprajzok, metszetek,
homlokzatrajzok és részletrajzok is, mint például egy ajtó, rács, vagy szobrászati munka.
30.
G. G. Ungewitter: Details für Stein- und Ziegel-architectur im romanische-gotischen style. Bruno
Hessling, Berlin, (1890.)
File No. 10457
A mappában 55 táblát találunk, melyeken a címnek megfelelően (neo)gót és (neo)román kő- és
téglaépítészeti példákat látunk. Teljes homlokzatok helyett részleteket mutat be; kapuk, tagozatok,
padlóburkolat-minták, oromzatok, párkányok, erkélymellvédek és egyéb részletek láthatók. A mappába
minden bizonnyal egyéb tartalmak is keveredtek, mert a rajzanyaghoz mellékelt részletes magyarázó szöveg
47 táblát ismertet.
31.
Das Detail in der modern architektur. Serie I: Einzelheiten neuer Wiener Bauten von L(adislaus)
Fiedler. Friedr. Wolfrum & Co. Wien und Leipzig, én.
File Nr. 10494
A mappában a sorozat több részének tartalma keveredik. A mappában megtaláljuk a Serie I: Einzelheiten
neuer Wiener Bauten, valamint a Serie III. és Serie IV. azonos tematikájú mappák: Einzelheiten neuer
Bauten Deutschland und Österreich belső címlapját is. Minden rész 60-60 tablót tartalmaz, azonban a
mappában összesen 68 tablót találunk. Valamennyi tablón szecessziós épületek és építmények homlokzati
részleteit láthatjuk. A tablók a kevert tartalomnak megfelelően bécsi, osztrák, német, sőt, francia
emlékeket mutatnak, emellett az Osztrák-Magyar Monachia egyéb nagyvárosainak szecessziós épületeit is
megtaláljuk. Budapestről a Percel Mór utca 1. sz. alatti épület (a Magyar Kereskedelmi Csarnok Rt.)
homlokzatának részletét és az Eskü út 5. sz. alatti épületet (ma Szabad sajtó út) homlokzati részletét
láthatjuk.
32.
Der innere Ausbau des neuen Justizpalastes zu München. Commissions-Verlag L. Werner, München, 1901.
File No. 10513
A címben szereplő épület nyílászárói, kazettás famennyezetei, díszlépcsői, acélkapuja, falikútja,
kandallója, ezek nézete, csomópontjai, metszetei, vasalatai kerülnek bemutatásra.
33.
Steinmetz-Arbeiten im Hochbau. Vorlageblätter zum Gebrauche an gewerblichen Lehranstalten. Mit
Unterstützung des k. k. Ministeriums für Cultus und Unterricht. Zweiter Theil (von 2). Herausgegben: H.
Schmid. Verlag von Carl Graeser, Wien, 1895.
File No. 10521
A mappa 20 tábláján különböző kőfaragó munkákat látunk, mint homlokzatok kőburkolata, boltöv,
szoborfülke, pillérköteg és boltozati borda kialakítása, továbbá lépcső, erkélylemez és -korlát,
kéménypillér, kerítés lábazata és fedköve, falikút, vályú és kútszegély. A rajzok Monge-féle három
képsíkos ábrázolásban, illetve egyes kőelemek axonometriában is láthatók.
34.
Einfache Objecte des Bau- und Maschinenfaches. Vorlagen für das angewandte geometrische Zeichnen an
Knaben-Bürgerschulen. Entworfen und gezeichnet von Carl Hesky. Verlg von Carl Graeser, Wien, 1898.
File No. 10522
A mappa 36 tábláján a címnek megfelelően az építő- és gépipar legkülönbözőbb tárgyát és munkaeszközeinek
rajzait látjuk. Épület homlokzata és metszete; fakerítés; fekvő ereszcsatorna; ácskapocs, padvas és
vonóvas méretarányos rajza, szegecselt- és csavarkötés; ácskötések; mérőeszközök; kő nyíláskeretezés és
lépcsőfok sablonja; váz-táblázatos ajtó részletei; svédkályha nézetei és metszete stb.
35.
Wiener Barock, empire und biedermeier. Das detail in der Historischen Architektur. Serie I.
Herausgegeben von L. Fiedler. Friedr. Wolfrum & Co. Wien und Leipzig, én.
File No. 10551
Bécsi barokk, empire és biedermeier épületek homlokzatrészletei. Eredetileg 60 táblát tartalmazott,
jelenleg 49 található a mappában.
36.
Das Detail in der modern Architektur. Serie I: Einzelheiten neuer wiener Bauten. Nach der natur
Aufgenommen und gezeichnet von L. Fiedler. Fredr. Wolfrum & Co. Wien und Leipzig, (1901.)
File No. 10556
A címben szereplő „modern” építészet szecessziót jelent. Az eredetileg 60 táblát tartalmazó mappa 51
lapon mutat bécsi szecessziós épületek homlokzatrészleteit.
37.
Wiener Neubauten. Seria A: Privat-Bauten. Dritter Band. Herausgegeben: Ludwig Tischler. AD. Lehmann,
Wien, 1891.
File No. 10824
Historizáló stílusú bécsi lakóépületek teljes homlokzatát, vagy homlokzatrészletét, homlokzati
szobordíszeit, illetve az épületek alaprajzait, metszeteit látjuk. A rajzi táblák előtt a bemutatásra
kerülő 20 épület rövid ismertetése olvasható. Az eredeti 96 táblából 74 található a mappában.
38.
Architektur und Kunstgewerbe der Barockzeit, der Rococo und Empires. Herausgegeben von Oberbaurat
Friedrich Ohmann. Kunstverlag Anton Schroll & Co. Wien, (1895.)
File: „Architektur und Kunstgewerbe”
A címlap felirata szerint a cseh és osztrák barokk, rokokó, illetve empire építészetet, illetve
kézművességet bemutatni hivatott mappában elsőként a lombard reneszánsz építészetről szóló lapokat
találunk a szövegbe illesztett, néhány kisebb illusztrációs rajzzal, majd a 19. sz. dekorációi és
ornamentikája mintakönyvének lapjait találjuk. Ez utóbbi a címben írt stílusok épületdíszítő és
bútorműves részleteinek, valamint grafikai illusztrációinak mintagyűjteménye.
39.
W. Minetti: Äussere Holz-architektur. Entwürfe von Gebäuden, Gebäudeteilen und Einzelarchitekturen in
Holz. Zweite Serie. Bruno Hessling, Berlin, én.
File: „Aussere Holz-architecture”
Díszműasztalos munkák gyűjteménye: fűrészelt díszű oromkialakítás, faszerkezetű balkon, erkély, veranda,
toronysisak, fedett előtér, bejárati előtető, pénztárpavilon, várópavilon, ezek homlokzati rajza,
részlete és szerkezeti rajzai. Az 50 táblányi rajzhoz rövid leírás tartozik.
40.
Decorativer Holzbau. I. Serie. Entwoefen und bezeichnet von Herman Bethke. Verlag von Konrad Wittwer,
Stuttgart. én.
File: „Decorative Holzbau”
Díszműasztalos munkák, mint faszerkezetű nyárilak, kerti pavilon, díszkerítés, kapu, fedett pad,
bejárati előtető, árkádíves folyosó, hattyúház, kilátó és egyéb építmények rajzai.
41.
D. Spetzler: Die Bauformenlehre mit besonderer Berücksichtigung des Wohnhausbaues und der bürgerlichen
Baukunst. T. D. Weigel, Leipzig, 1887.
File: „Die Bauformenlehre mit besonderer”
Forma- és szerkezeti tanulmány- illetve mintarajzok a téglaépítészet témakörében. Szerkezeti
csomópontok, homlokzatrészletek, sarokmegoldások, párkánykialakítások 40 táblán.
42.
Gebäudeteile für Holzbauten. Entworfen und bezeichnet von Herman Bethke. Verlag von Konrad Wittwer,
Stuttgart, én.
File: „Gebaudeteile für Holzbauten”
Nyílászárók, fachwerkes házak szerkezete, faházak, díszkapuk, faszerkezetű balkonok, padlásablakok,
fából készült homlokzati tagozatok, fából készült szerkezeti csomópontok, és egyéb épületasztalos munkák
nézete és metszete.