A szemesztert kiállítással és három napos rendezvénysorozattal indította az Ybl Miklós Építéstudományi Kar Építészmérnöki Intézete. A FUGA Budapesti Építészeti Központban megrendezett eseményen Ybl-s generációk találkoztak, volt műhelybeszélgetés, kiadványbemutató és filmvetítés is.
A FUGA nagytermét az elmúlt évek mester szakos építész hallgatóinak munkái töltötték meg. Nagy méretű plakátokon innovatív koncepciók, izgalmas szerkezetek jelentek meg. A bemutatott munkák a városi léptéktől egészen a csomópontokig keresztmetszetét adták a mesterképzésben részt vevő hallgatók szerteágazó érdeklődési körének. Mellettük jelentek meg egy-egy falon oktatói alkotások: grafikák, fotók, meg nem valósult munkák – ezzel kitágítva az építészet határait. Kuriózum, az iskola történetének szeretett és ápolt öröksége Beszédes Kornél egykori oktatónk munkássága, amely szintén bemutatkozott egy kisebb összeállításon.
Első este Csontos Györgyi filmbemutatója (Ybl Miklós öröksége, 2014.) után a közelmúlt karizmatikus, generációkat felnevelő Ybl-s oktatóival beszélgettünk. Szily Imre Balázs legendás építészettörténet órái, Börcsök László Euro-diákkörös tanulmányútjai évtizedeken át meghatározták a képzésben részt vevő hallgatók hétköznapjait, őszi és tavaszi szüneteit. Beszédes Rita részvételével tisztelegtünk Beszédes Kornél tanár úr emléke előtt, felidézve az iskola történetének legfontosabb állomásait.
Prima Díjas mestereket és Junior Prima Díjas fiatalokat kérdezett Kiss Gyula dékánhelyettes, építész szakfelelős a második estén a pályakezdésről, szakmagyakorlásról. Dévényi Tamás, Zsuffa Zsolt, Mizsei Anett és Kovács D. Barna sikerek és kudarcok, folyamatban lévő munkák és mellett személyes történeteket is megosztott a szép számban jelenlévő hallgatósággal. Ezen az estén mutatta be Sisa József és Milkovich Eszter Anthony Gall-nak, karunk dékánjának új könyvét, amely Kós Károly életét, munkásságát mutatja be.
A FUGA kistermét a jövő Ybl-s generációi foglalták el. Jelenleg aktív hallgatóink elsőévestől a mester szakosig a legváltozatosabb témákban és léptékekben létrehozott alkotásai mutatkoztak itt be. Örökségvédelmi kutatás Csontos Györgyi vezetésével Ózd mellett, kreatív formatervezés Szösz Klaudia hallgatóitól. Bútorok, városmodell, lámpa-prototípus - és a Bsc műhelyképzés évfolyamainak modelljei, félév végi plakátjai borították el a kisterem falait. A kisebb létszámú évfolyamok, a személyes és megemelt óraszámban történő tervezésoktatás, a modelleken keresztül történő gondolkodás egységes színvonalú, de a sokszínűséget bemutató kiállítási anyagot eredményezett.
E gazdag anyagot foglalja össze az a kiadvány is, amelyet a Kar 2019 végén adott ki, s amelyet dr. habil. Ferencz Marcel mutatott be. “Fontos, hogy ne egy kitaposott úton haladjon az oktatói gárda, mert akkor a hallgatók is kénytelenek rálépni a kitaposott útra… Keressük a járatlan utat! Ez a ezen az úton egy lépés… Abban bízom, hogy a műhely jellegű oktatás, amit a tanárok közötti párbeszéd képvisel, hiszen konzulensként is vitatkozunk és ebbe a vitába kapcsolódik be a hallgató, gyakran megelőzve a megoldással az oktatókat. Mi is tanulunk a fiataloktól, bízunk benne, hogy ők is tőlünk. […] Az építészet egy folyamatos nagy megújulás.” - emelte ki a kar egyetemi tanára. A műhelyekben dolgozó hallgatók és oktatók tervei, gondolatai, grafikái kiegyensúlyozottan, oldalpárokra rendezve jelennek meg a kiadványban. Bal oldalt az alapképzés és az oktatók, jobb felől a mester szakosok munkái – végigpörgetve a közel 120, feszesen szerkesztett oldalt, kirajzolódik az egyetemen zajló sokrétű munka és annak eredményei.
A képzés öt évének minden évfolyama képviseltette magát a FUGA földszinti termeit megtöltő sokszínű kiállításon, amelyet az Ybl Építészmérnöki Intézet vezetője, Markó Balázs Dla nyitott meg. “Büszkék vagyunk a magyar építőiparban mélyen gyökerező múltunkra. Lássuk a tablók mögött húzódó gondolatokat, amelyek a műhelyoktatásban formálódnak. A műhelyvezető oktatók felelősek az egyes évfolyamokon zajló oktatásért, a mester-tanítvány viszony kereteiért, a hallgatóknak pedig be kell fogadni ezt a vezetést. Ha a hallgatók hisznek ebben és megvan a bizalom, akkor tudjuk, hogy jó úton haladunk és jó teljesítményt fogunk nyújtani. Van múltunk, amit ismerünk és szembe kellett néznük vele, és van jelenünk, amely a műhelyekben zajlik, ahol jelen kell lenni teljes szellemi és fizikai valónkkal. A műhelyben a nehézségeinket és hiányosságainkat a kollektív alkotás öröme időről időre átírja. Mindemellett van jövőnk. A világban a lakhatás nagyon fontos kérdéssé válik, társadalmi, építészeti és nagymértékben anyagi és technológiai kérdésként. Bizonyos humán feladatokat a számítógép és a mesterséges inteligencia vesznek át. Ez a mostani hallgatókat már érinteni fogja szakmagyakorlóként, s ezeka kérdések át fogják írni a folyamatokat. A társadalmi érzékenység fejlesztése ugyanakkor alapvető: észre kell vennünk az építészet etikai kérdéseit. Az építészet nem pusztán esztétikai kérdés lesz, hanem közügy. A jövő a hallgatóké, mi ezt a jövőt építjük. […] Büszke vagyok arra, hogy a műhelyoktatást létrehozásába azonnal bekapcsolódtak a kollégáim, és hozzátették a gondolataikat büszke vagyok a hallgatóinkra, akik újonnan beléptek, megértették, hogyan tudnak részt venni ebben. Itt a kiállításon tehát egy pillanatképet láthatunk. köszönöm a FUGÁ-nak, hogy befogadta az Ybl-t külön Őri Júliának és Nagy Bálintnak is szeretnénk megköszönni. Nemcsak azt a kiállítást szeretném most megnyitni, hanem az elkövetkezendő 140 évünket.”
A péntek este azután már a farsangi mulatságé volt. A - részben az egyetem hallgatóiból verbuválódott - zenekarral, modellbe öltözve ünnepeltük az iskola közösségét és a 141. megkezdett évét.